Znovuzřízení evangelia Ježíše Krista skrze Josepha Smitha

První vidění a povolání Josepha Smitha za proroka
Nebeský Otec během staletí, kdy se na zemi nenacházela plnost evangelia Ježíše Krista, i nadále projevoval zájem o své děti. Časem připravil cestu, aby mohly být opět požehnány plností Jeho evangelia. Když nastaly vhodné podmínky, povolal za proroka Josepha Smitha a jeho prostřednictvím znovuzřídil evangelium a Církev Ježíše Krista.
Joseph Smith žil na východě Spojených států v době velikého náboženského rozruchu. Členové jeho rodiny byli oddaní Bohu a hledali pravdu. Mnoho církví tvrdilo, že pravdu mají ony, a Joseph si přál vědět, která z nich je správná (viz Joseph Smith – Životopis 1:18). Bible učí, že je „jeden Pán, jedna víra, jeden křest“ (Efezským 4:5). Zatímco Joseph navštěvoval různé církve, byl v rozpacích ohledně toho, do které má vstoupit. Později prohlásil:
„Tak veliké byly zmatky a potyčky mezi různými denominacemi, že bylo nemožné pro člověka tak mladého jako já… dojíti k jakémukoli určitému závěru, kdo má pravdu a kdo je na omylu. …
Uprostřed této války slov a rozbouření názorů jsem si často říkal: Co se má učiniti? Která z těchto všech společenství jsou správná; nebo jsou všechna společně na omylu? Jestliže některé z nich je správné, které to je a jak to poznám?“ (Joseph Smith – Životopis 1:8, 10.)
Podobně jako mnoho lidí měl i Joseph Smith otázky týkající se spasení jeho duše. Přál si, aby mu byly odpuštěny hříchy a aby byl před Bohem čistý. Zatímco mezi různými církvemi hledal pravdu, četl v Bibli tato slova: „Jestliže pak komu z vás nedostává se moudrosti, žádejž jí od Boha, kterýž všechněm dává ochotně a neomlouvá, i budeť dána jemu.“ (Jakub 1:5.)
Díky tomuto verši se Joseph rozhodl zeptat Boha, co má dělat. Na jaře roku 1820 odešel do lesíku nedaleko svého domova a poklekl k modlitbě. Ohledně vidění, které následovalo, existují čtyři záznamy zapsané Josephem Smithem nebo písaři pod jeho vedením (viz Eseje na témata z evangelia, „Záznamy o Prvním vidění“). V záznamu, který byl kanonizován jako písmo, popsal Joseph svůj zážitek následovně:

„Spatřil [jsem] sloup světla přesně nad svou hlavou, převyšující jas slunce, který ponenáhlu sestupoval, dokud nespočinul na mně. … Když světlo spočinulo na mně, spatřil jsem dvě Bytosti, jejichž jas a sláva se vymykají veškerému popisu, stojící nade mnou ve vzduchu. Jedna z nich ke mně promluvila, oslovila mne jménem a řekla, ukazujíc na druhou: Toto je můj Milovaný Syn. Slyš Jej!“ (Joseph Smith – Životopis 1:16–17.)
Josephu Smithovi se v tomto vidění zjevil Bůh Otec a Jeho Syn Ježíš Kristus. Spasitel mu řekl, aby nevstupoval do žádné z církví.
V dalším záznamu o tomto vidění Joseph uvedl, že mu Spasitel také řekl: „Tvoje hříchy jsou ti odpuštěny. … Viz, já jsem Pán slávy. Byl jsem ukřižován pro svět, aby všichni ti, kteří věří ve jméno mé, mohli míti život věčný.“
Po tomto vidění Joseph poznamenal: „Mou duši naplnila láska a mnoho dní jsem se mohl radovati velikou radostí a Pán byl se mnou.“ (Joseph Smith History, circa Summer 1832, 3, josephsmithpapers.org.)
Prostřednictvím tohoto vidění se Joseph Smith stal svědkem Ježíše Krista a dozvěděl se důležité pravdy týkající se Božstva. Dozvěděl se například, že Nebeský Otec a Ježíš Kristus jsou samostatné bytosti. Když ho oslovili jménem, poznal, že ho znají osobně. Když bylo Josephovi řečeno, že mu bylo odpuštěno, zjistil, že Bůh je milosrdný. Tento zážitek ho naplnil radostí.
Bůh, tak jako to učinil s mnoha předešlými proroky, povolal Josepha Smitha, aby byl prorokem, prostřednictvím něhož měla být na zemi znovuzřízena plnost evangelia. Toto znovuzřízení má pomáhat Božím dětem najít radost v tomto světě a věčný život ve světě, který přijde – to vše díky Ježíši Kristu.
Znovuzřízení kněžství a kněžských klíčů

Po zjevení se Otce a Syna byli k Josephu Smithovi a jeho společníkovi Oliveru Cowderymu posláni další nebeští poslové. Jako vzkříšená bytost se zjevil Jan Křtitel a předal jim Aronovo kněžství a jeho klíče. Aronovo kněžství zahrnuje pravomoc křtít.

Nedlouho poté se jako vzkříšené bytosti zjevili Petr, Jakub a Jan – tři původní Kristovi apoštolové – a předali Josephu Smithovi a Oliveru Cowderymu Melchisedechovo kněžství a jeho klíče. Toto kněžství je tatáž pravomoc, kterou Kristus předal svým apoštolům v dávných dobách.

V chrámu Kirtland se Josephu Smithovi a Oliveru Cowderymu zjevili Mojžíš, Elias a Eliáš a předali jim další pravomoci a kněžské klíče nezbytné k naplňování Božího díla v posledních dnech. Mojžíš předal klíče shromažďování Izraele. Elias předal dispensaci evangelia Abrahamova. Eliáš předal klíče pečeticí moci. (Viz Nauka a smlouvy 110:11–16)
Zorganizování Církve
Josephu Smithovi bylo nařízeno, aby na zemi opět zorganizoval Církev Ježíše Krista. Prostřednictvím něho Ježíš Kristus povolal dvanáct apoštolů.
Prorokové v biblických dobách hovořili o době, ve které žijeme, jako o posledních dnech. Jde o dobu krátce před Druhým příchodem Ježíše Krista. A to je důvod, proč se Církev nazývá Církev Ježíše Krista Svatých posledních dnů (viz Nauka a smlouvy 115:3–4; viz také 3. Nefi 27:3–8).
Žijící proroci a apoštolové v dnešní době

Ježíš, tak jako povolal apoštoly během své služby ve smrtelnosti, aby vedli Jeho Církev, povolává apoštoly, aby ji vedli i v dnešní době. Členové Prvního předsednictva a Kvora Dvanácti apoštolů jsou proroci, vidoucí a zjevovatelé.
Pouze služebně nejstarší apoštol je nazýván prorokem, protože předsedá celé Církvi a má jedinečnou pravomoc promlouvat v zastoupení Pána. Je oprávněným následníkem Josepha Smitha. Prorok a současní apoštolové mohou v nepřerušené linii vysvěcení, která započala vysvěcením Josepha Smitha pod rukama nebeských poslů, vysledovat svou pravomoc až k Ježíši Kristu.